Tematrio - August m fl



Såhär skriver Lyrans noblesser i denna veckans tematrio:

Igår var det August Strindbergs födelsedag, det borde väl uppmärksammas i en Tematrio. Men jag misstänker att antalet deltagare kraftigt begränsas om utmaningen är att berätta om tre August-böcker man läst.

Berätta därför om tre svenska klassiker ni gillar, med eller utan August!

Sara: En riktigt klurig fråga faktiskt. Har faktiskt inte läst något av August så det får bli utan för min del. Först vill jag lyfta fram Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Jag lyssnade på dem på talbok när jag var yngre. Filmatiseringen har jag också sett ett par gånger och vem älskar inte musikalen Kristina från Duvemåla. Per Anders Fogelströms bok Vävarnas barn gillade jag mycket. Kommer inte ihåg om jag läste uppföljarna Krigens barn och Vita bergens barn, men jag tror det. Sen måste jag ta med något av Astrid Lindgren eftersom det är en stor favorit både för mig och barnen. Här hemma är nog Pippi populärast i alla fall, tätt följd av Emil.

Bea: Hmm...svenska klassiker...det blir en riktig kluring. Vet med mig att jag inte läst speciellt många och de jag faktiskt läst har jag mestadels blivit besviken på. Har ju bland annat spytt galla över Rydbergs Singoalla tidigare. När det kommer till Lagerlöf har jag inte heller något att komma med direkt. Läste väl Herr Arnes penningar, som så många andra, på högstadiet, men mer än så har det inte blivit. Kanske bör jag se 2012 som mitt år att hämta i kapp lite svenska klassiker. Varför inte Strindberg när han ändå är årets jubilar?

Nu slog det mig plötsligt att jag har ju läst en del svensk lyrik och det kanske också, om än snävt, kan få falla inom ramen för klassiker? I så fall skulle jag vilja lyfta fram Hjalmar Gullberg, Nils Ferlin och Erik Axel Karlfeldt. Skulle jag tipsa om någon diktsamling så skulle det bli Ferlins Goggles, En döddansares visor eller Barfotabarn. 



/ Bea & Sara




Kommentarer
Postat av: Lyran

Dags att läsa om Singoalla för att se vad jag tycker om den.

2012-01-28 @ 09:57:27
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0