Längtans ö!

Som denna månads utmaning valde Bea ut en bok åt mig. Hon valde romanen Längtans Ö av Victoria Hislop, och här kan ni läsa vad hon tyckte om den.
 
25-åriga Alexis åker till Kreta på semester med sin pojkvän. Önskan att få veta mer om sina rötter har vuxit sig allt starkare under de senaste åren och hon hoppas att resan till Kreta ska kunna uppfylla hennes önskan. Hennes mor Sofia har länge tigit om sitt förflutna men bestämmer sig för att skicka med ett brev med Alexis. Ett brev till en kvinna från hennes förflutna, med en önskan att familjens historia ska berättas för Alexis. Resan in i Alexis mors släkthistoria leder till spetälskekolonin Spinalonga dit alla som bar på sjukdomens symtom skeppades utan en chans att kunna återvända.
 
På framsidan beskrivs boken som en "strandbok med hjärta" och det är precis vad det är. När jag började läsa boken fick jag först en oerhörd längtan att åka utomlands för att sola och bada och allt det där. Men sedan växte boken något oerhört. Boken är en gripande släkthistoria som verkligen fångade mig. Med mycket längtan, kärlek och svek samt en stor portion grekisk historia kan detta inte bli annat än en fullpoängare.
 
Detta är en bok jag kommer hålla utkik efter på mina second-hand rundor. Även fast jag nu redan lånat och läst den skulle jag verkligen vilja ha ett fint exemplar av den i bokhyllan. Victoria Hislop har skrivit fler romaner men jag tror inte de har översatts till svenska. Nedan ser ni hennes böcker, först debuten The Island som översattes till Längtans Ö.
 
Island Return The Thread
 
Med detta var alltså månadens utmaning avklarad! Bara en utmaning till så har jag och Bea gjort ett helt år av utmaningar, dvs 12 stycken.
 
/Sara
 
Längtans ö
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0