Längtans ö!

Det händer inte allför ofta att man finner det där lilla extra när man läser en bok. De flesta böcker man läser är självklart bra, till och med mycket bra, men ibland stöter man på något alldeles speciellt. Senaste gången jag gjorde det var med Diane Setterfields Den trettonde historien och inte hade jag trott att jag så snart igen skulle stöta på en lika skicklig debutant som hon, men det har jag gjort i form av Victoria Hislops Längtans ö.
 
Denna kretenska släktsaga utspelar sig kring spetälskekolonin Spinalonga utanför Kretas kust från 30-talet till och med idag.
Alexis mor Sofia har i alla år undvikit att tala om sitt förflutna, så när Alexis är på semester på Kreta med sin pojkvän bestämmer hon sig för att besöka moderns hemby. Väl där träffar hon Fotini, ägarinna av Plakas taverna och tillika hennes mormors systers bästa vän. I skuggan under ett träd tillsammans med flera koppar starkt kaffe återger Fotini Sofias och i slutändan även Alexis egen historia.
 
Det hela är otroligt välskrivet, gripande och absolut omöjligt att lägga ifrån sig. Jag får samma känsla när jag läser Hislops längtans ö som jag fick när jag läste Allendes Andarnas hus. Jag hoppas innerligt att det kommer mer från Hislop framöver. Att jag dessutom köpte boken för en ynka krona gör väl detta till mitt största bokfynd någonsin!
 
/ Bea
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Carro

Tack för boktipset - låter som en jättebra bok :)

Vill tipsa om en tävling som jag har på min blogg just nu där man kan vinna en bra bok :)

2012-06-29 @ 05:41:03
URL: http://bokslukare.blogg.se
Postat av: catarina strandberg

vill köpa denna bok....
VAR FINNS DEN ??
[email protected]

Svar: Jag hade turen att hitta den på second hand. Men testa bokbörsen! /Sara
Bea, Sara och Judit

2016-06-22 @ 06:19:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0