Den röda handsken!

När jag avslutade första boken i Holly Blacks Berörar-serie, tror det var den sista boken jag läste under 2011, så var jag inte jätteimponerad. Jag tyckte att det tog lång tid att sätta sig in i boken och det var först i slutet som den blev riktigt bra. Nu när jag har avslutat den andra boken har serien växt lite i mina ögon.
 
Cassel Sharpe trodde att han var en vanlig kille, tills han upptäckte att hans bröder manipulerat hans minnen. Nu vet han sanningen han är den mäktigaste beröraren av alla. En beröring av Cassels hand kan transformera vad som helst eller vem som helst till något annat.
 
När Cassels äldre bror Philip blir mördad försöker FBI rekrytera Cassel för att få hans hjälp med att lösa mordet. Den enda ledtråden är en övervakningsfilm från brottsplatsen där en kvinna med röda handskar syns. Men även maffian är på jakt efter Cassel de förstår hur användbar han kan bli för dem. Cassel måste ligga steget före båda sidor för att överleva. Men var kan han vända sig när han inte kan lita på någon allra minst sig själv?
 
Nu var jag redan när jag började läsa, insatt i alla berörares särskilda förmågor och kände att jag kunde slappna av mer när jag läste och njuta av boken. I Den röda handsken får vi följa Cassels jakt på sin brors mördare, men också hans kamp för en dräglig framtid. Är han som berörare dömd att leva ett liv som brottsling eller har han en chans till ett normalt liv. Kärleksbekymmer finns det också gott om i denna uppföljare.
 
Holly Blacks serie om Berörarna är en ganska mörk serie om magi, makt och bedrägeri. Den olyckliga kärlekssagan mellan Lila och Cassel har inte huvudfokus i boken, och trots att jag är ett stort fan av romantik gillar jag det faktum att andra delar i handlingen får mer fokus. Nästa bok, Black Heart, finns bara att köpa på engelska än så länge, men jag hoppas att den också kommer översättas så småningom. För även om jag hade mina tvivel efter första boken, har Den röda handsken fått mig att vilja läsa mer.
 
Tack till Wahlströms för boken!
 
/Sara
 
Den röda handsken


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0