Döden på en blek häst!

För tio år sedan försvann Majas mamma spårlöst. Nu, tio år senare, hittas hon mördad i Brighton samtidigt som Maja precis flyttat till England för att studera på den anrika konstakademien vid Oxford University. Maja tror först att moderns mord kan ge henne något form av avslut, men det visar sig att modern inte är redo att släppa Maja än. I de mörka korridorerna på Mill Creek Manor har något börjat att röra sig. Något som vill död, ond bråd död.
 
Av Amanda Hellberg har jag tidigare läst Jag väntar under mossan, en spökhistoria som riktar sig till en lite yngre läsekrets med Döden på en blek häst vänder sig Hellberg istället till en äldre målgrupp. Den suggestiva skräckhistorien håller mig fast från sida ett. Jag får en liknande känsla som när jag läste Kate Mosses Vintervålnader. Tror att jag skrev i det inlägget att liknande böcker är svåra att finna, men nu verkar jag ha hittat en författare som slår huvudet på spiken, i alla fall på min mys-skrämsel-radar. Ja, det finns inte bara mysmord och mysskrämsel också. Efter Döden på en blek häst, vilken för övrigt fått sitt namn från en målning av Turner, finns ytterligare tre böcker om Maja Grå, Styggelsen (den första i serien), Tistelblomman (nummer tre) och Snögloben (nummer fyra). Den första verkar dock svår att få tag på. Får hålla ögonen öppna framöver.
 
/ Bea
 
 


Kommentarer
Postat av: Maria

Tistelblomman är den bok i serien om Maja Grå som jag tyckt bäst om. Det är en välkomponerad spökhistoria. De två tidigare tyckte jag var lite för korta, allt hände för hastigt.

Svar: Den ska jag försöka lägga vantarna på. Den verkar otroligt bra!
Beas Bokhylla

2013-05-19 @ 20:28:36
URL: http://www.pocketblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0