Beautiful Creatures 2 - Svåra val, magiska hemligheter!

Svåra val, magiska hemligheter av Kami Garcia & Margaret Stohl
Beautiful Creatures #2
512s
Semic, 2013
 
Beautiful Creatures Bok 2, Svåra val, magiska hemligheter
 
Handling: En förbannelse, ett val, två öden.
Sedan Ethan mötte den mystiska tjejen Lena med det mörka håret och de gröna ögonen, har ingenting varit sig likt. Mellan Ethan och Lena slår det gnistor. Men Lena hör till en hemlig och mörk värld av magi.
Ethans och Lenas kärlek är starkare än deras omgivning förstår. Men efter en svår förlust drar sig Lena undan. Kan de klara av alla motgångar?
 
Mina tankar: Det var i januari som jag läste den första delen i ungdoms-serien om Ethan och Lena. Jag uppskattar att Semic inte väntade ett helt år med att ge ut nästa bok, utan bara lite mer än ett halvår. Ibland kan det vara jobbigt att behöva vänta för länge på uppföljare och det är lätt att man glömmer viktiga små detaljer i handlingen annars. Jag ställer mig dock lite frågande till titeln. Första boken hette Beautiful Creatures - Mörka drömmar, livsfarlig kärlek. Jag hade gärna sett att den här boken hade hetat Beautiful Darkness som orginalet, men egentligen spelar det väl ingen större roll antar jag. Precis som första boken i serien har även denna ett otroligt vackert omslag. Jag tycker överlag att Semic ofta lyckas bra med omslag och layout på sina böcker. Texten är luftig och böckerna går snabbt och lätt att läsa.
 
Jag tyckte att den här boken, precis som den föregående, var lite seg i starten. När jag hade läst halva boken tyckte jag dock att handlingen hade ett riktigt bra driv och var riktigt fängslande. Boken följer Ethan och som läsare har man ingen insyn i Lenas tankar och hennes känslor. Ibland känns det lite annorlunda att man hela tiden följer berättelsen ur en killes perspektiv, men omväxling förnöjer faktiskt.
 
Jag har hört lite blandade recensioner på den här boken på utländska bloggar. Men jag har också hört att serien ska bli bättre mot slutet och eftersom jag är halvvägs nu kommer jag garanterat att läsa de två nästkommande böckerna. Jag hoppas att Semic fortsätter att översätta och ge ut dem i samma takt.
 
Betyg: 4- av 5
 
Tack till Semic för boken!
 
 
/Sara
 


Kommentarer
Postat av: Carro

Jag tycker tvärtom, att serien snarare blir sämre..

2013-09-16 @ 14:38:47
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0