Svart som natten!

I måndags kväll läste jag med andan i halsen ut Ann Cleeves Svart som natten.
När jag skulle välja vilken bok jag skulle läsa efter Alvtegens En sannolik historia, så tvekade jag lite inför att välja en deckare, min senaste upplevelse av ej tidigare lästa deckarförfattare var ju inte så positiv. Men Svart som natten var den enda boken jag hade kvar hos mina föräldrar, så jag hade inte så mycket val. Det visade sig dock att jag oroat mig i onödan. Redan efter första kapitlet var jag fast och därefter gick det i en rasande fart.

Svart som natten är Ann Cleeves debutroman och utspelar sig på Shetlandsöarna. Här får vi följa den lokale kommissarien Jimmy Pevez vars främsta brottsbekämpning består av småstölder och fortkörning, men när en ung flicka från trakten hittas mördad på ett fält vänds hela samhället upp och ned. Där man förr aldrig låste sin dörr reglas det ordentlig och gardinerna dras för. Som det står på baksidan av boken: I ett samhälle där alla känner alla är någon en mördare.
Snabbt riktas misstankarna mot traktens orginal, en äldre man som heter Magnus och som bor ensam med sin korp sedan hans mamma gått bort. Magnus var huvudmisstänkt vid försvinnandet av en liten flicka åtta år tidigare. Kroppen hittades aldrig och det blev ingen fällande dom. Men i det lilla samhället glömmer folk sent och frågan är om samma person har börjat döda igen. Något som kommissarie Perez har svårt att tro.

Mitt egna utlåtande är att Svart som natten har allt som en bra deckare ska ha och det i lagom mängd. Själva mordhistorian är väl uttänkt och man sitter som på nålar till slutet. Kommissarien är en sympatisk man, men ges inte så mycket utrymme i boken. Han är snarare en bifigur är bokens självklare stjärna, viket är både annorunda och sympatiskt. Dessutom älskar jag miljöbeskrivningarna av Shetlandsöarna mitt i vintern.
Tycker även att man kan märka att boken inte är skriven av en man då det groteska frossandet i morbida detaljer helt lyser med sin frånvaro, skönt!
Helt enkelt en deckare helt i min smak. Ser fram emot att läsa fler Cleeves och ångrar nästan att jag inte köpte de två efterföljande när jag hade chansen. =)

/ Bea



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0