Bokbloggsjerka 11-14 maj!

Upptäckte du någon ny författare förra året som du kan berätta lite om?

Detta är helgens fråga i Annikas bokbloggsjerka och den svarar vi gärna på :)

Sara: Förra året var året då jag återigen blev lite mer inspirerad att läsa efter att ha läst ganska lite under ett par år då barnen varit riktigt små. Då var sömnen högre prioriterad än böckerna. Men 2011 upptäckte jag en massa nya bra författare och här kommer några av dom!

♥ Ny för mig förra året blev Lars Kepler, även om det var något år innan som första boken Hypnotisören släpptes. Jag köpte den på bokrean, för någonstans i bakhuvudet visste jag att jag hade hört nåt bra om den. Sen stod den oläst i lite mer än ett halvår innan jag läste den. Sen var jag fast. Fick tag i Paganinikontraktet kort därefter och sedan började längtan efter Eldvittnet som släpptes framåt vintern. Det är skönt när man upptäcker en författare relativt tidigt i dess karriär. Det blir ju så himla mycket att läsa ikapp annars. För jag vill ju väldigt gärna läsa böckerna i rätt ordning!

♥ En annan deckarförfattare vars debut jag fastnade för förra året var Elias Palm och hans bok Corpus delicti. Väntar på att uppföljaren, Causa mortis, ska komma på pocket, men har hört från flera håll att den inte ska hålla riktigt samma klass som ettan. Får se vad jag tycker om den!

♥ Sen måste jag även nämna Halvblod av Sofie Trinh Johansson. Inte hennes första utgivna roman, men säkert en roman som kommer att innebära ett genombrott för den här författaren. Det hoppas jag i alla fall. I vinter kommer uppföljaren Vingar av glas, ett måste i min bokhylla!




Bea: Ja, då ska vi se...Det är tur att man har en läsdagbok vid sådana här tillfällen. Läste en hel del nya författare 2011, även om jag tror att jag kommer att slå rekord i år. En som står ut lite över de andra är Ann Cleeves och hennes välskrivna och spännande deckare om kommissarie Perez på Shetlandsöarna. De kan jag verkligen tipsa om. Otroligt bra deckare enligt min mening! Recensioner på två av hennes deckare hittar ni här och här.



Kommentarer
Postat av: Henrik Johansson

Mycket spänning verkar det som, roligt!

2012-05-11 @ 22:48:42
URL: http://hjohansson.blogspot.se/
Postat av: Monika

Kepler gav jag mig inte på förrän i år och bara den första boken än så länge. Den var riktigt spännande, förutom den sega tillbakablicken.



Elias Palm finns i hyllan. Oläst.



Av Ann Cleeves har jag faktiskt lyckats ta mig igenom hela Shetlandskvartetten. Och slutet var inget vidare, men ryktet säger att det kommer fler böcker om Jimmy Perez :)

2012-05-12 @ 08:27:50
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Boktjuven Ingerun

Intressant. Tack för tipsen. Själv älskar jag när jag hittar en författare som skrivit många böcker som jag gillar! Det är ju mycket värre om det inte finns fler. Eller bara en. :)

Postat av: Pixie

Det är så härligt när man hittar tillbaka till läsandet!

2012-05-13 @ 23:41:35
URL: http://abibliofobi.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0