Det svarta hjärtat!

För er som inte läst de tidigare böckerna i Holly Blacks serie om berörare, kan denna recension innehålla en del spoliers.
 
Tidigare böcker i serien:
 
 
Gränserna mellan rätt och fel blir alltmer otydliga. FBI har fått Cassel att spionera på sin egen bror, nu vill de att han oskadliggör en annan man. Om han vållar skada med sin berörarförmåga i statens tjänst, vilken är då skillnaden mellan goda människor och onda? Är alla ute efter att utnyttja honom? Tiden rinner ut, i takt med Cassels egen magi, list och tålamod. Det finns varken enkla svar eller någon han kan lita på. Han har snart bara ett kort till att spela ut kärleken.
 
Det svarta hjärtat är en suverän avslutning på serien om Cassel och Lila. Första boken i serien imponerade inte jättemycket på mig. Men serien växer verkligen för varje bok. Det svarta hjärtat är fylld av spänning, magi, mysterier och dubbelspel. Den påminner nästan om filmen Oceans Eleven och deras jakt på den perfekta stöten, fast med en lite ungdomligare framtoning och med en övernaturlig tvist.
 
Jag tycker att mycket av den YA som ges ut, både i Sverige och utomlands, ofta vänder sig till tjejer. Och jag tror att det kan vara svårt för tonårskillar att hitta bra böcker att läsa. Holly Blacks Berörar-serie känns dock mer könsneutral än det mesta andra jag läst i ungdomsväg de senaste åren. Så böckerna om Cassel Sharp kan jag varmt rekommendera.
 

/Sara
 
 
 
Det svarta hjärtat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0