Blunda och hoppa!

"Remy är en ganska cynisk, lite bitchig tjej som tycker att relationer är bäst om de är korta och utan engagemang. Hon tar aldrig några risker, hon har noll tillit till människor, och hon är expert på att göra slut. Kanske har det någonting att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och på att hennes pappa är död. Men så träffar hon Dexter, en musikerkille som inte alls är hennes typ. Tror hon." - Beskrivning från adlibris.
 

Så, har jag läst ytterligare en bok av Sarah Dessen. Mitt första möte med henne var Mitt perfekta liv, som jag blev positivt överraskad av. När jag sedan läste Mycket mer än blev jag inte lika överväldigad och efter att ha tagit mig igenom Blunda och hoppa är jag rent utav besviken. Detta var inte en bra bok, enligt mina mått. För det första är det i stort sett samma handling som i de förra böckerna, bara en sämre genomtänkt sådan. Det vill säga, tjej som har en ansträngd relation till sin ensamstående mamma och som har en storebror som är den enda som förstår henne eller...? Kommer det inte in en ung kille någonstans i bilden också? Jo, visst gör det det. 
 
Remy som karaktär känns inte trovärdig och verklig och med allt snack om att ligga runt förvånar det mig att åldersgränsen på boken är 12-15 år. Jag skulle inte sätta den här boken i händerna på någon 12-årig tjej eller kille och om jag får ösa ur mig lite till, vilket jag får, det är en av fördelarna med att ha en blogg, så är det detta med översättningarna av Dessens titlar. Jag fattar inte ens varför den här boken heter som den gör. Visst, man kan dra paralleller till Remys misstro till kärlek och ovilja att släppa någon in på livet, men det är ändå långt ifrån orignaltitelns This Lullaby, som syftar på den sång hennes far skrev till henne när hon föddes. Fadern som redan då hade lämnat familjen och två år senare dog i en hjärtinfarkt. Sedan för att riktigt slå spiken i kistan så har vi ju detta med omslagen. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. De är alldeles för barnsliga för böckernas innehåll. Detta är inte böcker för 12-åringar, snarare 17-20-åringar. Det finns fler än en passage i den här boken där huvudkaraktären eller någon annan i handlingen är stupfull och försöker hitta ett kvart över tre-ragg. Känns lite sorgligt. Nej, summan av kardemumman är att jag är besviken.
 
/ Bea
 
 
Låt inte skenet bedra. Jag kan se glad ut på bilden, men jag är besviken inombords... =)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0